Chi Kung (oefeningen)

De Acht delen Brokaat.

NAAR DE OEFENINGEN

Geschiedenis: De oefeningen van de “Acht delen Brokaat” Chi Kung zijn al meer dan duizend jaar oud. Ze werden voor het eerst beschreven in een taoïstische tekst uit de 8e eeuw en de overlevering wil dat ze zijn bedacht door één van de acht Chinese onsterfelijken: Generaal Chong Li-Quan. Oorspronkelijk bestond de serie uit 12 en ook wel 18 oefeningen. In de loop der eeuwen werden hieruit 8 oefeningen geselecteerd en gekoppeld aan de acht trigrammen (Ba Gua). Het getal 8 heeft een grote aantrekkingskracht in het Chinese denken. Van oudsher maken de oefeningen deel uit van het trainingsprogramma van de Shaolin tempel. Benaming en het effect: De traditionele benaming van de oefeningen bevatten zowel de uit te voeren beweging als het beoogde effect. Samen vormen de acht namen een gedicht. Veel kennis werd vroeger in dichtvorm overgedragen. De namen van de acht oefeningen: 1. Beide handen dragen de hemel om de driewarmer te reguleren. 2. Span de boog links en rechts alsof je op een adelaar schiet. 3. Reguleer Milt en Maag door één hand op te heffen. 4. Draai het hoofd en zwaai met de staart en het Hart-Vuur*** verdwijnt. 5. De 5* klachten en 7** stoornissen verhelpen door naar achteren te kijken.. 6. Beide handen pakken de voeten om Nieren en Middel(stewarmer) te versterken. 7. Bal de vuisten en sper de ogen om Qi en kracht te vergroten. 8. Laat de rug 7 keer schokken en honderd ziektes verdwijnen.

* De 5 klachten (wu lao) zijn klachten voortkomend uit problemen met de 5 Yin organen: Longen, Nieren, Lever, Hart en Milt.
** De 7 stoornissen (Qi shang) zijn klachten voortkomend uit de 7 emoties: Angst, Vreugde (opwinding), Boosheid, Verdriet, Piekeren, Zwaarmoedigheid (depressief) en Shock.
*** Hart-Vuur. Het Hart heeft Vuur als element en huisvest de geest (Shen). Als het Hart-Vuur oplaait vindt de geest geen rust.

De Acht delen Brokaat:

Kenmerken. Acht delen Brokaat staat bekend als een hele eenvoudige maar zeer effectieve Chi Kung. De bewegingen zijn er op gericht de meridianen te openen, de interne organen te masseren en spieren en pezen te versterken. Er is een staande en een zittende variant van deze vorm. Het is ook heel geschikt als opwarmingsoefening voor andere activiteiten. Je moet tenminste 100 dagen oefenen voor een duurzaam effect.

Richtlijnen. Draag gemakkelijk zittende kleding, Oefen niet binnen een uur na een warme maaltijd, Zoek een rustige plek op, het liefst met veel frisse lucht. Buiten is natuurlijk het beste, bv in je tuin, in het park of in de natuur, Adem bij alle oefeningen in en uit door de neus: rustig langzaam, diep en zonder geluid, onder in je buik (diepe buikademhaling), Voer de bewegingen gelijkmatig en langzaam uit, forceer niets, Probeer anderen niet te imiteren als die bijvoorbeeld dieper kunnen bukken of zich verder kunnen omdraaien, Blijf na iedere oefening even stilstaan en concentreer je dan op je “Dan Tiën” (= Hara = Onderbuik) voor je verder gaat met de volgende oefening. Herhaal iedere oefening 2 tot 8 maal. In totaal ben je dan vijf tot twintig minuten bezig.

Verantwoording. Van de Acht delen Brokaat bestaan verschillende varianten. Van heel eenvoudig tot vrij gecompliceerd met allerlei extra bewegingen en ook meerdere in- en uitademherhalingen per onderdeel. uit de bestaande literatuur werd een selektie gemaakt met als criteria: Goed te doen voor beginnende beoefenaars. Gemakkelijk te onthouden. Elke beweging doe je op één in- en uitademing.

Voorbereiding. Sta met je voeten op schouderbreedte, armen hangen opzij van je lichaam, handen tegen het bovenbeen. Hoofd rechtop, ronde rug (borst niet opzetten), bekken ietsje naar voren kantelen. Ontspan en adem in en uit door de neus. Kijk recht vooruit, mond dicht, puntje van je tong tegen de bovenste snijtanden. Concentreer je op de ademhaling en denk aan je buik (Dan Tiën).

Bronvermelding:
Alle theorie is afkomstig van de website:   http://taijiquangroningen.nl. Alle foto’s zijn eigen opnamen en zitten copyrechten op, wil je de foto’s gebruiken laat dat dan even weten en plaats een link naar:   http://www.relax-u.nl

NAAR DE OEFENINGEN

social: