Do-In (oefeningen)

NAAR DE OEFENINGEN

Do-in, komt van oorsprong uit China (ca 500 v. Chr.) en werd toen “Tao-Yin” genoemd. In Japan staan deze oefeningen bekend als “Makka-Ho”. Deze oefeningen worden vandaag de dag nog steeds beoefend door verschillende Oosterse disciplines, zoals Aikido, Chi-kung, Tai-Chi en Shiatsu.

Do-in betekent letterlijk “De weg naar binnen” welke leidt naar persoonlijke groei en ontwikkeling. Door het doen van deze oefeningen, waarbij de meridianen (energiebanen) in het lichaam worden gestrekt, worden blokkades opgeheven die daar zijn ontstaan door allerlei oorzaken. Deze blokkades kunnen de oorzaak zijn van allerlei klachten en ongemakken. Door het doen van Do-in zorg je er zelf voor dichter bij de oorzaak van je eventuele klachten te komen en er daadwerkelijk wat aan te doen. Ook als je geen klachten hebt draagt het bij aan vitaliteit en lenigheid en heeft zo een preventief effect op het behoud van gezondheid. Een dagelijks programma van ongeveer 10 – 20 minuten kan al verlichting van de klachten opleveren en soms zelfs de klachten doen verdwijnen. Al snel zal je merken dat je beter in je vel zit en je fitter voelt, waardoor je fysieke -, en mentale weerstand zal toenemen. Door het versterken van je “Hara” (“buikgevoel”) leer je sterker en zelfbewuster in het leven te staan.

Do-in wordt uitgevoerd op een manier waaraan iedereen kan deelnemen, het vereist geen specifieke conditie of lenigheid. Het gaat er juist om tot aan je eigen grens te gaan en te ontdekken dat je die, door te ontspannen, kunt verleggen. Een ieder op zijn niveau en in zijn tempo. Het doel van de oefeningen is; het leren ervaren van bewegingen op een dieper niveau als een plezierige bezigheid. Ze zijn geschikt voor ieder mens en in elk stadium van ontwikkeling. De benadering die geboden wordt, is vooral geschikt voor mensen die vooruitgang willen zien in termen van toenemende lenigheid en flexibiliteit. Anderszins is het een eenvoudige manier om uw gezondheid te vergroten door middel van een unieke methode die in heldere en eenvoudige taal wordt uitgelegd. De dingen die werkelijk belangrijk zijn in het leven, zijn niet de nieuwigheidjes die aan de lopende band op de markt komen. De ware aard van het leven is al enkele miljarden jaren onveranderd, en de natuurwetten waaraan ook de mens gehoorzaamt, zijn al van kracht sinds de mens tot ontwikkeling kwam, meer dan een miljard jaar geleden.

Men zegt dat mensen met de opkomst van de wetenschap gemiddeld ouder worden, maar dat wil niet zeggen dat men tegenwoordig tweemaal zo lang leeft. In de tweeduizend jaar oude klassieker over de Chinese geneeskunst, de Nei Tjing, wordt dit als volgt beschreven; De Gele keizer vraagt: “In vroeger tijden werkten de mensen tot zij honderd jaar oud waren. Is er tegenwoordig iets mis met de samenleving, dat de meeste mensen al rond de vijftig afgeleefd lijken? Of doen de mensen dingen die hun levenskrachten uitputten?” Hierop geeft de hofarts ten antwoord: “De houding van de mensen tegenover het leven is veranderd. Zij volgen nu hun lusten en zijn de natuurwetten vergeten.” Dit gesprek vond ruim 2000 jaar geleden plaats, maar is ook nu nog toepasselijk. Do-In is een “zelftherapie” waarbij geen hulp van anderen of apparaten nodig is.

Do-In helpt ons bij door stress veroorzaakte ongemakken, zoals rugpijn, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, vermoeidheid. DO-IN – oefeningen zorgen ervoor dat door het strekken en bewegen van ledematen de meridianen (= energiestromen in het lichaam die gekoppeld zijn aan de organen). geopend worden om de Chi (=energiestroom) langs deze routes te verbeteren. De meridiaanstrekkingen worden op een langzame en ontspannen manier uitgevoerd, zonder de strekkingen te forceren of je zorgen te maken over je lenigheid. Souplesse en lenigheid laten zien dat de energie goed stroomt en dat de meridiaan goed functioneert, wat de organenfunctie ten goede komt. Stijfheid en weerstand bij een oefening duiden op stagnatie in een bepaalde meridiaan.

Wat te doen voor je met de meridiaanstrekkingen begint? – ga met je voeten op iets meer dan schouderbreedte staan. – leg je handen op je onderbuik zodat je jou ademhaling kunt waarnemen. – je stelt je buik en je hele lichaam voor als een ballon – je ademt in via de neus: voel de lucht (energie) binnenkomen in je buik die uitzet als een ballon – je ademt uit via de neus: laat de lucht uit je buik(-ballon) langzaam ontsnappen vanuit je Hara (buik onder de navel). Doe deze “beeldende ademhaling” 3X voor je met de meridiaanstrekkingen begint.

Hoe de meridiaanstrekkingen uitvoeren? Uitademen is uitrekken, stopt de uitademing dan stopt ook het uitrekken. (eerst stop de uitademing dan de uitrekking). Tijdens het uitvoeren van de strekkingen doe je de “beeldende ademhaling”. Tussen de 8 verschillende oefeningen doe je 1 x de “beeldende ademhaling”. Buig je lichaam bij alle bewegingen vanuit je heupen en niet vanuit het bovengedeelte van je rug. Het punt tot waar je kunt strekken is veel minder belangrijk dan het op de juiste manier uitvoeren van de oefening. Het meeste effect heb je als je de strekkingen 3 x na elkaar uitvoert. Hierdoor ben je met een minimale hoeveelheid dagelijkse oefeningen verzekerd van een optimaal resultaat. De meridiaan- oefeningen worden in de aangeduide volgorde gedaan. Nadat je alle oefeningen gedaan hebt lig je nog enkele minuten ontspannen op je rug met armen en benen iets uit elkaar

NAAR DE OEFENINGEN

social: