TCM: zomer

waterlelie

waterlelie

Zomer.

Het Vuur element in de Traditionele Chinese Geneeskunde.

Dit is het seizoen van overvloed aan energie, lange dagen en veel zonneschijn. Het is de meest Yange periode van het jaar. De zomer gaat vooral over expansie, groei, creativiteit en activiteit.

 

Zomer:

  • Element: Vuur
  • Kleur: Rood
  • Aard: Yang
  • Organen: Hart en Dunne darm
  • Emotie: Vreugde

Het element Vuur.

De zomer is het seizoen van Yang. Enkele duizenden jaren geleden, in zijn boeken The Medical Classic, heeft De Gele Keizer al verondersteld dat wij in het voorjaar en de zomer de Yang energie moeten cultiveren en in de herfst en winter de Yin energie moeten beschermen om zo een juiste basis balans te behouden.

De TCM leert ons dat de zomer tot het Vuur element behoort, één van de vijf elementen. Het Vuur staat symbool voor maximale activiteit (maximaal Yang). Dit betekend dat deze periode vooral zijn invloed heeft op warmte/hitte en naar buiten bewegen zowel in de natuur als in ons leven. In het menselijk lichaam wordt het hart, denkvermogen en de geest beïnvloed door dit element. Belangrijk is dus om deze drie onderdelen gezond te houden in de zomer.

“Live life to the fullest”

De hoofdfunctie van het hart is het rondpompen van zuurstofrijk bloed door het lichaam, zodat alle weefsels en organen van zuurstof en bloed worden voorzien. In de TCM is de mentale activiteit ook verbonden met het hart en daarmee ook ons geheugen, denkprocessen, emotioneel welbevinden en bewustzijn. Dit is de tijd om de geest te voeden en kalmeren en ons bewust te zijn van de mogelijkheden tot vreugde en plezier tijdens deze warme lange dagen en nachten.

Als het Vuur element in balans is dan is het hart sterk en gezond, de geest kalm en de slaap weldadig. Wanneer het Vuur element uit balans is neigen we naar een gebrek aan vreugde (depressiviteit) of we hebben een teveel aan vreugde  (manie). Signalen hiervoor zijn, prikkelbaar zijn, nerveusheid, brandend maagzuur en slapeloosheid.

Gezondheid tips voor de zomer.

  • Als preventie voor bovengenoemde disbalans adviseert de TCM de volgende tips:
  • Sta vroeger op in de morgen, doe een middagdutje (siësta) en ga wat later naar bed in de avond
  • Drink veel/voldoende vocht
  • Voeg pittige smaken toe aan het eten
  • Word niet boos, blijf kalm en houd je gemoedstoestand neutraal

Voeding tijdens de zomer.

In de zomer kunnen snel spijsverteringsproblemen ontstaan, een licht en vetarm dieet wordt aanbevolen. Deze periode is een goede tijd om koude (Yin) gerechten en dranken aan je dieet toe te voegen. De Chinese voedingsleer beoordeelt voeding naar zijn energetische kwaliteiten qua temperatuur, smaak en het vermogen om het lichaam te bevochtigen en te versterken. Voeding met verkoelende of koude eigenschappen kunnen hitte klaren, toxinen verminderen en lichaamsvochten aanvullen.

In het algemeen zijn groene groentes verkoelend; sla, komkommer en waterkers zijn enkele die boven aan de lijst van verkoeling staan. Maar weinig groene groentes hebben verwarmende eigenschappen. Vis en “zeevruchten” zijn ook verkoelend, terwijl de meeste vleessoorten verwarmend zijn (vooral wanneer ze ook op de BBQ gaan).

Onderstaand lijstje kan je helpen om te verkoelen en in balans te blijven tijdens de zomer. Deze vruchten en groentes helpen je lichaam de temperatuur aan te passen en te beschermen tijdens een lange warme zomer:

  • Watermeloen
  • Abrikoos
  • Cantaloupe meloen
  • Citroen
  • Perzik
  • Sinaasappel
  • Asperges
  • Spruiten
  • Bamboe scheuten
  • Paksoi
  • Broccoli
  • Chinese kool
  • Granen
  • Komkommer
  • Spinazie
  • Zomer pompoen
  • Waterkers
  • Zeewier
  • Mung bonen
  • Koriander
  • Mint
  • Dille
  • Aanvullende tips:
  • Houd een kan/fles water met schijfjes citroen binnen handbereik en neem er regelmatig een slokje van. Plakjes komkommer kun je ook snoepen.
  • Eet met mate, te veel van welke voeding dan ook, maar vooral koude gerechten leiden makkelijk tot spijsverteringsproblemen, sloomheid en diarree.
  • Laat zuivel producten zo veel mogelijk uit je dieet, vermijd zware vette maaltijden en gefrituurd voedsel.
social: